Zahradník se baví

To, co byste od zahradníka nikdy nečekali...

Jak tisknout PLA

PLA je materiál, který se velice snadno zpracovává. Když ho zahřejete, tak se rozteče, a když ho zchladíte, zase ztuhne. Teplota zpracování se pohybuje někde kolem 190 stupňů Celsia a nevyžaduje vyhřívanou podložku. Narozdíl od ABS nedochází při chladnutí ke smršťování a tím pádem k pnutí. PLA je plast tepelně méně odolný než ABS. Už při nějakých 60 stupních Celsia začíná měknout. Na druhou stranu to je důvod, proč je tento plast pevnější než ABS a tvrdší. Vrstvy se daleko lépe tepelně propojí než v případě ABS. Výtisk z PLA tedy narozdíl od výtisku z ABS nemá tendenci se rozlupovat po vrstvách.

Ve videu vám prozradím 6 způsobů, jak nejlépe připravit podložku pro tisk PLA a na konci navíc zajímavý tip.

Přehrajte si video přímo na YouTube: Jak tisknout PLA

Komentáře (20) -

  • Michal

    06.09.2015 23:39:25 |

    nejlepší podložkou je podle mích zkušeností sklo potažené malířskou páskou, která je potřeba lepidlem KOREX, a při nahřívání na 40-50 stupňů výtisk krásně drží, a dá se hezky sloupnout špičkou nože.

  • Petr Zahradník

    07.09.2015 1:58:38 |

    Děkuji za názor, Michale. Občas také tisknu na modrou malířskou pásku (třeba nedávno, když jsem zlikvidoval BuildTak na Vertexovi a čekal jsem, až přijde nový). Ale dají se tisknout jen takové věci, kde mi nevadí, že pak mám ze spodní strany na výtisku čárky od mezer mezi páskami. A ze skla se více odlepuje, musí se častěji měnit.

  • Petr

    07.09.2015 4:36:35 |

    Dobrý den
    na jednom videu jsem viděl jak na tisk z PLA použili obyčejné sklo obroušené smirkovým papírem. To jsem následně také zkusil, ale i přesto se mi často stává, že se výtisk utrhne a tak teď chci zkusit toto sklo opískovat, aby vznikla trochu hrubší struktura na které by se PLA přichytilo. Trochu se ale bojím, aby se to nepřichytilo až příliš a nebyl problém s odlepením výtisku.

  • Kissman

    15.09.2015 6:05:06 |

    Tisknu PLA na papírovou samolepící etiketu a mám dost problém výtisk z etikety sundat. Byl by nějaký figl jak na to? V současné době se mě nedaří vytisk bez poškození z etikety sundat...

  • Petr Zahradník

    15.09.2015 6:18:40 |

    Etiketa se většinou poškodí, tak to prostě chodí. Píšu většinou, takže někdy se to i povede. Fígl je v tom nepřitlačit trysku na etiketu tak moc, protože jinak se plast do papíru zažere. Pak se za prvé etiketa poškodí a za druhé na plastu zůstanou papírové chlupy, které je potřeba pořádně odmočit a odrbat. Takže vyšší výšku, nižší rychlost, aby se první vrstva uchytila.

  • Kissman

    15.09.2015 6:22:36 |

    Co se stane s etiketou je me vcelku sumak... spis jsem psal, ze se me nedari vytisk z etikety bez poskozeni vytisku sundat (musim nejakou spachtli nebo nozem od rohu a to temer vzdyvyrobek poskodi). Drzi to na tom dost pevne.

  • Kissman

    15.09.2015 6:26:20 |

    A kdyz se podari vyrobek sundat, je to bez etikety pod nim, takze zazrany neni ;) kdybych zvednul Z gap jeste vyse, tak bude prvni vrstva dost nekvalitni.

  • Petr Zahradník

    15.09.2015 6:40:12 |

    Pokud je vám šumák, co se stane s etiketou, tak vezměte odstraňovač etiket, postříkejte etiketu kolem a sundejte etiketu ke skla i s výtiskem. Pak sundejte etiketu z výtisku. Nic nepoškodíte.

  • hans

    27.04.2016 2:37:57 |

    Tisknu na papirovou pasku na hlinikove plotne bez ohrevu. 0,4mm tryska. Tisknu tak, ze si v Cura necham nejdriv pod model vytisknout RAFT a az na nej se tiskne. Funguje to skvele, model se neposkodi, raft se neohyba.
    Tisknu PLA na 220 stupnu (rozsah na stitku je 190-230)
    Vrstva 0,15mm, rychlost tisku 80, presuny 200, az budu mit chut a naladu znicit trosku dratu, tak zkusim zvysit rychlost z 80 na 100-120

  • Raďo

    08.10.2016 1:42:08 |

    dobrý deň-pri PLA mi stále po pol hod tisku začne dvíhať jednu stranu od podložky-sklo,čo stým?

  • Petr Lácha

    03.12.2017 19:18:17 |

    Dobrý den,Blue tape se dá koupit i v rozměru 20x21.

  • Ludvík

    15.01.2018 23:29:24 |

    Nazdar 3D tiskaři.
    Zkoušeli jste někdy tisk PLA na obyčejné 3mm sklo, co se dává do oken, jen tak bez lepidla?
    Já ano, trochu nedopatřením, když jsem si po změmě materiálu z PETG nezměnil nastavení profulu pro a tisknul jsem s tím materiál PLA.
    Výtisk na vyhřívaném skle 80°C perfektně držel a po ochlazení se sám odlepil. Již jinak PLA ani PETG netisknu.
    ZKUSTE TO

  • Petr Zahradník

    15.01.2018 23:44:47 |

    Ano, samožřejmě. Tisknu PLA i přímo na sklo bez lepidla. Pak je potřeba nahřát sklo na alespoň 70°C. Toto se velmi hodí pro modely s velkou první vrstvou, protože takové modely je obtížné sundat z lepidla. Hodí se i pro nízké předměty apod. Nicméně vysoká teplota podložky není zrovna dobrá pro modely, které je potřeba chladit, protože teplo odspoda je kontraproduktivní. Pak nastupuje lepidlo s nižší teplotou podložky nebo třeba BuildTak úplně za studena.

  • Michal

    25.02.2018 11:31:39 |

    Ahoj,
    při tisku PLA se část tisku po nějaké době odlepí od podložky a smrští se. Většinou jsou to okraje tisku. Tisknu na sklo s lepidlem Kores, Teploty jsou 195°tryska a 47°-50° podložka. Někdy se to nestane , ale v při následném tisku při stejných teplotách už ano.

  • Krtek

    19.08.2018 8:36:07 |

    Prosím kde se dá nastavit zmiňovaný čas na jednu vrstvu? Snažím se to najít, ale nedaří se mi.... Potřebuji tisk výrazně zpomalit, jelikož nemám ofuk, tak abych si vytiskl držák ventilátoru pro ofuk.... pokud tisknu rovné hrany atd. vše je v pohodě, ale šikmé stěny se nedaří.... mám k dispozici zatím jen PLA...

  • Petr Zahradník

    19.08.2018 10:36:15 |

    No těžko říct, když jste nenapsal, jaký používáte slicer. Ale hledejte v sekci chlazení filamentu (cooling).

  • Krtek

    19.08.2018 11:09:43 |

    Slicer 3D - měl jsem za to že ho používáte i Vy, proto jsem to nenapsal, ale je dobrá poznámka, že jsem to měl napsat.... Omlouvám se a děkuji

  • Petr Zahradník

    19.08.2018 11:22:43 |

    Já používám Slic3r, Simplify3D, Cura a KISSlicer.

  • Krtek

    19.08.2018 11:49:30 |

    Já tisknu od soboty, tak jsem zkusil nainstalovat Slicer3r PE, ale ani tam to nevidím :-(

  • Petr Zahradník

    19.08.2018 11:56:51 |

    Tam to je, jak jsem psal. Filament Settings - Cooling. Až dole Cooling tresholds. Slow down snižuje rychlost, když tisk trvá kratší dobu, než je nastavená v sekundách.

Přidat komentář

Loading